Menu
  • HOME
  • KAMPEREN
    • Kampeerinformatie
    • Huisdierenbeleid
    • Openingstijden
    • Tarieven
    • Contact
    • Bereikbaarheid
    • Terrein en plattegrond
    • Seizoenplaatsen
    • Activiteiten
    • Omgeving
  • DAGRECREATIE
    • Openingstijden
    • Huisdierenbeleid
    • Tarieven
    • Contact
    • Bereikbaarheid
    • Activiteiten
    • Folder
  • ZWEMMEN
    • Tarieven
  • AGENDA
  • VERENIGING
    • Contact
    • Gedragscode
    • Bestuursmededelingen
    • Lid worden
    • Lidmaatschap beëindigen
    • Gastenboek
  • NATURISME
    • Keurmerk Prettig Bloot
    • Protocol ongewenst gedrag
  • GALERIJ
    • Bargerhoek
    • Het terrein
    • NULpunt
    • Dieren op de Bargerhoek
    • Winter op de Bargerhoek
  • CORONA PROTOCOL

Protocol ongewenst gedrag

Protocol bij ongewenst gedrag binnen NFN. Wat doe je dan?
Postbus 1767 · 3800 BT · Amersfoort – T +31 (0)33 253 30 50 – info@nfn.nl – www.nfn.nl – Aangesloten bij de INF
1

1. NFN wil de veiligheid van haar leden bevorderen
“NFN heeft ten doel het bevorderen van de beoefening van het naturisme en alles wat hiermee rechtstreeks of zijdelings in verband staat. Naturisme is een levenswijze in harmonie met de natuur met als belangrijkste kenmerken gemeenschappelijke naaktheid, zelfrespect, respect voor de medemens en zorg voor natuur en milieu.” (NFN Beleidsplan 2006-2008)
Het creëren van een zo veilig mogelijke omgeving voor naturistische recreatie binnen NFN is dus één van de afgeleide taken. De leden van de NFN en van de leden-rechtspersonen van NFN bezitten allemaal een lidmaatschapskaart met daarop o.a. het NFN-zegel. Daarom voelt NFN zich verplicht een voor hen zo veilig mogelijk klimaat te scheppen.
1.1 Protocol
Het Veiligheidsprotocol (ook wel bekend als Protocol bij ongewenst gedrag binnen NFN. Wat doe je dan?) tracht de veiligheid zoveel mogelijk te waarborgen. Dit protocol bestaat uit drie delen en een bijlage.
1. Gedragscode. Het doel van deze code is het stimuleren en waarborgen van gewenst gedrag en het voorkomen van ongewenst gedrag. Zie hoofdstuk 2.
2. Meldingsprocedure.Hetdoelistekomentoteenuniformewerkwijzebijmeldingenbij (vermoeden van) ongewenst gedrag. Zie hoofdstuk 3.
3. Registratie. Om te voorkomen dat binnen het naturisme (herhaling van) ongewenst gedrag plaatsvindt, kan registratie van persoonsgegevens plaatsvinden. Voor deze registratie dienen zowel huidige leden als toekomstige leden toestemming te geven, dit conform wettelijke richtlijnen. Ziehoofdstuk4.
Het Veiligheidsprotocol is openbaar en te downloaden via de site van NFN en de leden- rechtspersonen/zakelijke leden van NFN. Ditzelfde geldt voor een vereenvoudigde, populaire versie van de gedragscode van dit protocol (hoofdstuk 2).
Deelname aan dit protocol is één van de criteria van het kwaliteitslabel van NFN voor leden- rechtspersonen en zakelijke leden van NFN. Dit protocol vervangt het Protocol bij ongewenst gedrag binnen NFN. Wat doe je dan? (april 2011).
Wanneer in dit protocol sprake is van een vermoeden van ongewenst gedrag, wordt bedoeld dat het gedrag niet is waargenomen door de melder danwel dat niet helder is of sprake is van ongewenst gedrag of dat niet zeker is dat aannemelijk kan worden gemaakt dat het ongewenst gedrag door beklaagde is begaan. In dergelijke gevallen is het wenselijk om het gedrag te onderzoeken.
Veiligheidsprotocol (Protocol bij ongewenst gedrag binnen NFN. Wat doe je dan?) – 16 november 2013
2

1.2 Voor wie geldt dit protocol?
Dit protocol is van toepassing op:
1) de individuele leden van NFN;
2) de leden-rechtspersonen van NFN;
3) de zakelijke leden van NFN;
4) de bezoekers van terreinen van de leden-rechtspersonen of zakelijke leden van NFN of bezoekers
van activiteiten die door deze leden of NFN worden georganiseerd en voor zover deze bezoekers
niet onder bovengenoemde categorieën vallen;
5) medewerkers van NFN, leden-rechtspersonen en zakelijke leden.
Iedereen die dit protocol volgt, hanteert geen andere protocollen die strijdig met dit protocol zijn. Hierdoor ontstaat eenduidigheid over de gedragscode en meldingsprocedure.
De leden-rechtspersonen en zakelijke leden van NFN zijn slechts aan dit protocol gebonden indien de leiding (c.q. bestuur, directie) dat expliciet heeft bepaald door ondertekening van de verklaring aan het einde van dit protocol.
2. Gedragscode
De gedragscode heeft tot doel om voor onze leden de veiligheid binnen het georganiseerde naturisme zoveel mogelijk te garanderen door de kans op ongewenst gedrag of herhaling hiervan zo klein mogelijk te houden. Op deze wijze kan iedereen zich “prettig bloot” (vrij en ongedwongen) bewegen.
Deze gedragscode is zowel van toepassing op volwassenen als minderjarigen. Ouders/verzorgers zijn verantwoordelijk voor het gedrag van hun minderjarige kinderen.
2.1 Gewenst gedrag
Naturisme is een levenswijze waarbij respect voor elkaar één van de kenmerken is. Iedereen binnen het georganiseerd naturisme toont zijn respect door de lichamelijke en psychische integriteit en waardigheid van de ander op geen enkele wijze aan te tasten.
Gewenst gedrag heeft ook te maken met hoe er met ongewenste gedragingen wordt omgegaan wanneer deze worden waargenomen of wanneer daar vermoedens van zijn. Het aanspreken op ongewenst gedrag is de eerste stap.
NFN kan de veiligheid van de leden alleen helpen garanderen wanneer zij op de hoogte wordt gebracht van (vermoedens van) ongewenste gedragingen zodat eventuele patronen in ongewenst gedrag herkend kunnen worden en passende maatregelen kunnen worden genomen.
2.2 Ongewenst gedrag
Ongewenst gedrag is elke ernstige vorm van opzettelijk of onopzettelijk gedrag dat door de persoon die het ondergaat (of door de leden-rechtspersonen of zakelijke leden van NFN) als ongepast, kwetsend of bedreigend wordt ervaren. Voorbeelden hiervan zijn systematisch pesten, systematisch
Veiligheidsprotocol (Protocol bij ongewenst gedrag binnen NFN. Wat doe je dan?) – 16 november 2013
3

treiteren, systematisch roddelen, (seksuele) intimidatie, agressie, geweld en discriminatie. Ongewenst gedrag kan zowel fysiek als psychisch zijn. Drugs- en drankgebruik zijn ongewenst wanneer dit leidt tot ongewenst gedrag. Deze opsomming is niet limitatief. Andere vormen van gedrag kunnen ook als ongewenst worden ervaren en als ongewenst gedrag worden vastgesteld. Klachten over bestuurlijke of organisatorische geschillen binnen rechtspersonen worden niet door de Veiligheidscommissie (zie 3.3) in behandeling genomen.
2.3 Sancties
Wanneer ongewenst gedrag is vastgesteld door een hiervoor speciaal aangestelde commissie of door
een bestuur/directie, zijn de hiervoor verantwoordelijke instantie(s) binnen de leden-rechtspersonen, NFN of de zakelijke leden van NFN (bijv. bestuur of directie) bevoegd om sanctie(s) op te leggen, zoals bijvoorbeeld:
– waarschuwing;
– ontzegging van toegang tot één of meerdere terreinen;
– ontzeggen lidmaatschap voor kortere periode;
– ontzeggen of beëindigen van lidmaatschap voor een bepaalde of onbepaalde periode.
Bij sterke aanwijzingen van seksuele delicten (strafbaar feit/misdrijf) wordt altijd aangifte gedaan bij de politie. Het heeft de voorkeur dat dit door het slachtoffer zelf wordt gedaan. Indien deze dat niet wenst of kan, dan wordt aangifte gedaan door de ouders, het bestuur van de leden-rechtspersoon of NFN, of door de directie van het zakelijk lid van NFN.
2.4 Preventie bij seksuele delicten
Om de kans op herhaling te voorkomen wordt iedereen het lidmaatschap geweigerd die in de 10 jaar voorafgaand aan de aanvraag van het lidmaatschap onherroepelijk is veroordeeld wegens seksuele delicten. Om deze informatie te verkrijgen is standaard een vraag opgenomen in de aanmeldingsformulieren van het lidmaatschap van de leden-rechtspersonen van NFN en NFN. Wanneer een persoon tijdens zijn/haar lidmaatschap veroordeeld wordt wegens seksuele delicten, dient hij/zij NFN hiervan in kennis te stellen. Zijn/haar lidmaatschap wordt dan beëindigd.
Leden-rechtspersonen of NFN kunnen onderzoek instellen naar aankomende en huidige leden wanneer er vermoedens zijn dat het lid, de leden-rechtspersoon of NFN niet, niet juist of niet volledig geïnformeerd heeft over delicten waarvoor men veroordeeld is. Leden van NFN zijn verplicht aan dergelijke onderzoeken mee te werken.
Bij weigering tot medewerking kan NFN handelen alsof het een onherroepelijke veroordeling van het individu betreft binnen de termijn van 10 jaar.
Als uit dit onderzoek blijkt dat sprake is van veroordelingen of het niet, niet juist of onvolledig informeren, kan het lidmaatschap beëindigd/geweigerd worden.
Bij het beëindigen of weigeren van het lidmaatschap kan in sommige gevallen en voor een bepaalde periode registratie van persoonsgegevens plaatsvinden. Dit om te voorkomen dat ongewenste personen zich vrij binnen het naturisme kunnen bewegen.
Veiligheidsprotocol (Protocol bij ongewenst gedrag binnen NFN. Wat doe je dan?) – 16 november 2013
4

3. Meldingsprocedure
Het doel is te komen tot een uniforme werkwijze bij meldingen van (een vermoeden van) ongewenst gedrag. Er bestaat binnen NFN een meldingsplicht voor signalen van ongewenst gedrag. De melding vindt plaats (al dan niet via een vertrouwenspersoon) bij een daartoe ingestelde commissie van NFN. Deze commissie onderzoekt de klacht en brengt een advies uit aan het bestuur van de leden- rechtspersonen of NFN.
3.1 Melding
Een melding van (een vermoeden van) ongewenst gedrag wordt schriftelijk gedaan via een speciaal hiervoor ontworpen vragenlijst. De melding kan worden gedaan door iedereen op wie dit protocol van toepassing is (zie 1.2).
Indien het een melding betreft op een verenigingsterrein, wordt het bestuur van deze vereniging hierover direct geïnformeerd. Indien het een melding betreft op een commercieel terrein, bedrijf of terrein van een recreatieschap, gemeente of anderszins, wordt het bestuur of directie hierover direct geïnformeerd.
Uiterlijk 4 weken na melding ontvangt degene die de melding heeft gedaan een ontvangstbevestiging met hierin een termijn waarin naar verwachting de werkwijze wordt afgesloten.
Anonieme meldingen of meldingen die geen betrekking hebben op ongewenst gedrag worden niet- ontvankelijk verklaard.
3.2 Meldingsplicht
Iedereen op wie dit protocol van toepassing is, is verplicht melding te maken van (een vermoeden van) ernstig ongewenst gedrag. Iedereen op wie dit protocol van toepassing is, is verplicht melding te maken van (een vermoeden van) ernstig ongewenst gedrag naar keuze bij hun bestuur of bij de Veiligheidscommissie (zie 3.3).
Het bestuur van de leden-rechtspersonen bepaalt wanneer gemeld wordt bij de Veiligheidscommissie. Altijd zal (een vermoeden van) ernstig ongewenst gedrag gemeld worden.
Bestuur van leden-rechtspersonen of NFN, directie van zakelijke leden doen dit binnen vijf werkdagen bij de secretaris van Veiligheidscommissie van NFN. Het bestuur neemt hier passende maatregelen op.
Het bestuur meldt dit ongewenste gedrag bij de commissie, wanneer herhaling van dit gedrag (op seksueel, gewelddadig of juridisch gebied) serieuze schade kan toebrengen aan andere personen of organisaties binnen het naturisme.
Wanneer een bestuur van een ledenrechtspersoon van mening is dat eerst binnen de eigen organisatie en conform de eigen procedures/protocollen een melding van ernstig ongewenst gedrag kan worden afgehandeld, informeert zij de Veiligheidscommissie (zie 3.3) hierover.
Veiligheidsprotocol (Protocol bij ongewenst gedrag binnen NFN. Wat doe je dan?) – 16 november 2013
5

Afhandeling dient dan uiterlijk 2 maanden na de melding bij de Veiligheidscommissie te hebben plaatsgevonden. De commissie wordt over de bevindingen geïnformeerd en zal dien overeenkomstig adviseren maatregelen te treffen, bijv. ontzegging van het NFN-lidmaatschap.
Indien de zaak niet is afgehandeld, gaat de Veiligheidscommissie na 2 maanden alsnog tot handelen over.
De melding dient ook te worden gedaan bij ernstige vormen van ongewenst gedrag indien de persoon die het (vermoedelijke) ongewenste gedrag heeft ondergaan dit onwenselijk vindt. Gekwalificeerde juridische en psychische hulp zal door NFN geboden worden aan het slachtoffer.
Het in gebreke blijven hiervan kan consequenties hebben zowel voor organisaties als individuele NFN- leden (bijv. het intrekken van de aan dit protocol verbonden kwaliteitslabel door NFN, het verstrekken van een waarschuwing).
Iedereen die bij een melding is betrokken verplicht zich tot het gepast en op vertrouwelijke wijze omgaan met de hem bekende informatie.
3.3 Veiligheidscommissie
Om de meldingen op een zorgvuldige en uniforme wijze af te handelen benoemt de Federatieraad op voordracht van het NFN-bestuur een veiligheidscommissie bestaande uit drie of vijf terzake kundige en gekwalificeerde mensen. De commissieleden vervullen hun taak op onafhankelijke, objectieve en discrete wijze. De gedragscode (hoofdstuk 2) is hierbij een toetsingsmiddel voor het gemelde gedrag. Eén lid van de commissie is jurist.
De overige commissieleden zijn lid van de leden-rechtspersonen van NFN of individueel lid van NFN.
De commissie kan op verzoek besturen van verenigingen inhoudelijk of procedureel adviseren over zaken m.b.t. ongewenst gedrag.
3.4 Vertrouwenspersoon
Een vertrouwenspersoon kan als eerste aanspreekpunt dienen bij (een vermoeden van) ongewenst gedrag. In sommige gevallen kan iemand behoefte hebben om zijn verhaal eerst met een vertrouwenspersoon te bespreken. De vertrouwenspersoon kan de persoon ook ondersteunen in de meldingsprocedure of het eventueel doen van aangifte.
Het bestuur van NFN stelt minstens één vertrouwenspersoon aan. Leden-rechtspersonen of organisaties kunnen gebruik maken van hun eigen vertrouwenspersoon.
T.b.v. de deskundigheidsbevordering en ondersteuning van vertrouwenspersonen van aangesloten verenigingen, belegt NFN jaarlijks één bijeenkomst. Doel hiervan is om ervaringen uit te wisselen en vooraf ingediende onderwerpen te behandelen om de deskundigheid van de vertrouwenspersonen actueel en adequaat te houden.
Veiligheidsprotocol (Protocol bij ongewenst gedrag binnen NFN. Wat doe je dan?) – 16 november 2013
6

3.5 Werkwijze Veiligheidscommissie
De Veiligheidscommissie beoordeelt elke melding zorgvuldig en past hierbij, indien partijen gehoord worden, het principe van hoor- en wederhoor toe. Op basis van haar bevindingen brengt de commissie advies uit.
Het advies van de commissie is dwingend voor iedereen die dit protocol volgt, voor zover slachtoffer, dader, bestuur of rechtspersoon geen bezwaar aantekent bij de Commissie van beroep. Het advies van de Veiligheidscommissie vermeldt altijd acties met betrekking tot de (vermeende) dader. Acties kunnen zijn rehabilitatie of sancties, al dan niet in combinatie met registratie als ongewenst persoon. Bij het niet volgen van het dwingend advies kan het met het protocol verbonden kwaliteitslabel van NFN worden ingetrokken.
De Veiligheidscommissie zal haar werkwijze vaststellen en publiceren voordat zij een zaak in behandeling neemt.
3.6 Commissie van beroep
Zowel slachtoffer, dader als bestuur/rechtspersoon kunnen in beroep gaan bij deze commissie als de persoon of rechtspersoon het niet eens is met de uitspraak van de Veiligheidscommissie. Dit beroep moet gemotiveerd binnen 3 weken na dagtekening uitspraak ingediend zijn en wordt zo spoedig mogelijkheid behandeld. Hangende het beroep blijft de voorliggende uitspraak van de Veiligheidscommissie gehandhaafd. De uitspraak van de Commissie van beroep is bindend voor iedereen. De Commissie van beroep stuurt een afschrift van haar beslissing aan de Veiligheidscommissie.
4. Registratie
Om te voorkomen dat personen, die zich schuldig hebben gemaakt aan ernstige vormen van ongewenst gedrag, elders binnen het georganiseerd naturisme (weer) toegang krijgen en daar mogelijk in herhaling kunnen vervallen, vindt centrale registratie plaats. Deze registratie vindt plaats volgens de verplichtingen van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Dit geschiedt alleen op advies van de Veiligheidscommissie en na besluit van de hiervoor verantwoordelijke instantie binnen de leden-rechtspersoon van NFN of de zakelijke leden van NFN (bijv. bestuur of directie).
Aan het verantwoordelijke bestuurslid van leden-rechtspersonen die het protocol volgen zal de directeur van NFN op verzoek melden of iemand die zich bij een vereniging wil aansluiten, staat geregistreerd. Er wordt geen enkele andere informatie verstrekt.
4.1 Toestemming leden
Krachtens de Wbp is het vereist dat alle leden van leden-rechtspersonen en alle individuele leden van NFN expliciet en uit vrije wil instemmen met de registratie van hun persoonsgegevens
(zoals bedoeld in 4).
Besturen van leden-rechtspersonen, bestuur van NFN en directies van zakelijke leden dienen ervoor zorg te dragen dat hun leden zich uitdrukkelijk akkoord verklaren met verwerking van hun persoonsgegevens door NFN teneinde ongewenst gedrag te voorkomen.
Dit hoeft niet noodzakelijkerwijs door het afgeven van een handtekening, maar kan ook op andere manieren.
Veiligheidsprotocol (Protocol bij ongewenst gedrag binnen NFN. Wat doe je dan?) – 16 november 2013
7

4.2 Controle registratie ongewenste personen
Medewerkers van de NFN-ledenadministratie krijgen elektronisch een waarschuwing zodra een ongewenst persoon zich wil aanmelden als lid, maar zij kunnen niet zien wat van die waarschuwing inhoudelijk de reden is. In een dergelijk geval waarschuwt de medewerker de directeur van NFN of de daartoe speciaal aangewezen medewerker, die vervolgens nagaat of de betreffende persoon als ongewenst staat geregistreerd. Indien van toepassing zal de directeur het bestuur van NFN of desbetreffende leden-rechtspersoon informeren over de ongewenstheid van het lidmaatschap.
Voor leden-rechtspersonen waarvoor NFN de ledenadministratie voert t.b.v. verzending van het ledenmagazine, vindt de controle automatisch plaats. Leden-rechtspersonen die dit zelf doen, geven eenmalig de gegevens van hun aspirant-leden door aan de directeur van NFN ter controle. Indien het aspirant-lid als ongewenst geregistreerd staat, vindt afhandeling plaats zoals hierboven beschreven. NFN vernietigt na controle de door de leden-rechtspersoon aangeleverde gegevens.
Veiligheidsprotocol (Protocol bij ongewenst gedrag binnen NFN. Wat doe je dan?) – 16 november 2013
8

Bijlage 1. Vragenlijst bij melding van (een vermoeden van) ongewenst gedrag
VERTROUWELIJK
1. Verenigings- of organisatienaam: ……………………………………………………………………….
Plaats waar de vereniging of organisatie is gevestigd: ………………………………………………….
2. Naam contactpersoon (voorzitter/directeur/bestuurslid): ………………………………………….
Adres ………………………………………………………………………………………………… Woonplaats………………………………………….. telefoonnummer …………………………. e-mailadres …………………………………………………………………………………………. Waar de contactpersoon overdag en ’s avonds kan worden bereikt: …………………………….
Beschik je over het Protocol bij ongewenst gedrag binnen NFN. Wat doe je dan? Ja / Neen *
3. Naam, adres en woonplaats van de degene die beschuldigd wordt van het ongewenste gedrag: …………………………………………………………………………………………………………….. Evt. functie(s) binnen het naturisme en lidmaatschapnummer van de betrokkene:
…………………………………………………………………………………………………………….
4. Geef een korte beschrijving van de situatie. Denk hierbij aan: Wat is bekend over het voorval? Wanneer deed het zich voor? Wie waren erbij betrokken? enz. ……………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………………..
5. Contact met politie: (kruis aan wat van toepassing is) 0 Er is (nog) geen aangifte bij de politie gedaan.
0 Aangifte bij de politie wordt overwogen door:
0 Er is al aangifte gedaan bij de politie door:
0 Er heeft een informatief gesprek met de politie plaatsgevonden.
6. Betrokkene:
0 Betrokkene is nog actief
0 Betrokkene is geschorst met ingang van …………………………………………………………… 0 Betrokkene heeft schriftelijk het lidmaatschap van de vereniging op eigen verzoek beëindigd
(kopie meezenden)
0 De vereniging heeft het lidmaatschap van betrokkene beëindigd (kopie meezenden)
0 Anders, nl. …………………………………………………………………………………………..
Veiligheidsprotocol (Protocol bij ongewenst gedrag binnen NFN. Wat doe je dan?) – 16 november 2013
9

7. Beschrijf in het kort de huidige stand van zaken (denk ook aan de mate van onrust, conflicten tussen groepen mensen, de pers, hulpverlening, slachtoffer, bestuur, etc.)
…………………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………………..
8. Geef kort aan wat je van plan bent om te doen en wanneer je dat wilt doen. …………………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………………..
9. Heb je behoefte aan ondersteuning van NFN of aan extra informatie? Ja / Neen *
Zo ja, op welke wijze?……………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………………..
Vragenlijst ingevuld door ……………………………………………… d.d. ………………………………….
Deze lijst z.s.m. opsturen naar:
NFN
T.a.v. “Veiligheidscommissie”
(onder vermelding “VERTROUWELIJK”) Postbus 1767
3800 BT Amersfoort
Of mail deze naar: veiligheidscommissie@nfn.nl
* Doorhalen wat niet van toepassing is
Veiligheidsprotocol (Protocol bij ongewenst gedrag binnen NFN. Wat doe je dan?) – 16 november 2013
10

Agenda

  • Geen activiteiten
  • Alle activiteiten

Site doorzoeken

Overige

  • Inloggen
  • Berichten feed
  • Reacties feed
  • WordPress.org
Copyright juni 2018 : Niks um 't lief - Verlengde Herendijk 45 - 7833JD Nieuw-Amsterdam - 0591 - 30 32 66. Aan deze site kunnen geen rechten worden ontleend - Prijs en/of typefouten voorbehouden. Privacy beleid : http://www.nul-emmen.nl/privacybeleid/